1. Khidmat Pelanggan
- Memberikan perkhidmatan dan khidmat nasihat yang sebaik mungkin kepada warga dan pelanggan yang menghadapi masalah yang berkaitan dengan Teknologi Maklumat.
2. Pengurusan Fasiliti dan Operasi.
- Menyelenggara peralatan dan perisian Teknologi Maklumat.
- Pengurusan sistem rangkaian komputer (LAN dan WAN).
- Menyelenggara rekod asset dan inventori peralatan ICT.
- Melaksanakan 'backup' dan 'recovery' pangkalan data.
- Mentadbira email kolej Matrikulasi kedah.
- Menjamin keselamatan ICT (Firewall).
- Pengurusan pusat data (data centre server room).
- Perkhidmatan Internet.
- Mengurus dan menyelenggara makmal komputer.
- Mengurus dan menyelenggara peralatan komputer pengguna-pengguna.
3. Perancangan dan Koordinasi
- Merancang bajet dan keperluan ICT KMK.
- Merangka polisi keselamatan ICT.
- Mempiawaikan dokumentasi data dan rekod,prosedur dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengan ICT.
- Pengurusan projek dan maklumat
4. Pembangunan Aplikasi
- Menyelenggara sistem maklumat berkomputer KMK (MIS, Email System, HRMIS dan lain-lain).
- Menyelenggara Laman Web.
- Membangun dan menyelenggara sistem baru mengikut keperluan.
- Mengintegrasikan aplikasi komputer yang bersangkutan dengan sistem maklumat pengurusan.
5. Pentadbiran dan Sokongan
- Memanipulasi data mengikut kehendak pengguna.
- Menguruskan sistem Email 1GovUc (@kmk.matrik.edu.my).
- Menguruskan akaun pengguna dalam sistem pengaksessan komputer.